بررسی دریافت گادامر از بازنمایی در هنر

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
  • نویسنده سپیده اقتداری
  • استاد راهنما امیر مازیار
  • سال انتشار 1394
چکیده

مفهوم بازنمایی نسبتی دیرینه با تعریف هنر دارد. جایگاه بازنمایی در پاسخ به چیستی هنر قرن ها پابرجا بوده و سهم مهم و موثری در شکل گیری نظام نوین هنرها داشته است. اما شکل گیری صورت های جدید هنری به تدریج منجر به منسوخ شدن این نظریه گشته است. هانس گئورگ گادامر، در قرن بیستم دوباره سخن از این نظریه به میان می آورد و این در حالی است که در این زمان بسیاری از نظریه پردازان هنر در جامعیت چنین نظریه ای دچار تردید بودند و یا به طور کلی آن را نظریه ای ناکافی برای هنر می دانستند. متن حاضر تلاشی است برای تبیین دریافت گادامر از مفهوم هنر به منزل? بازنمایی که با تکیه بر اثر اصلی او، یعنی حقیقت و روش، صورت گرفته است. در این پژوهش در پی آن بوده ایم تا چرایی طرح این نظریه از سوی گادامر را روشن سازیم و نشان دهیم که وی چگونه با آگاهی از کاستی های این نظریه معنای متفاوتی از این مفهوم پیش می نهد و بازنمایی را برای تعریف هنر کافی می داند. فهم این تعریف جدید با استعانت از تلقی متفاوت و گسترد? وی از مفهوم حقیقت امکان پذیر است و در نهایت روشن می شود که چگونه در نظر گادامر حالت وجودی اثر هنری تجسم است، و چگونه این تجسم و بازنماییِ هنری حقیقتی را متحقق می سازد.

منابع مشابه

بررسی مفهوم هنر به منزله بازنمایی نزد هانس گئورگ گادامر

مفهوم بازنمایی نسبتی دیرینه با تعریف هنر دارد. این مفهوم در کهن‌ترین اندیشه‌های فلسفی، از عناصر ذاتی هنر دانسته می‌شد. اما شکل‌گیری صورت‌های جدید هنری به تدریج به منسوخ شدن آن منجر گردید. هانس گئورگ گادامر، در قرن بیستم، در حالی دوباره سخن از این نظریه به میان می‌آورد که بسیاری از نظریه‌پردازان در جامعیت آن دچار تردید بودند و یا آن را نظریه‌ای ناکافی برای هنر می‌دانستند. نوشتار حاضر تلاشی است ب...

متن کامل

پژوهشی دربارۀ مسئله «بازنمایی» در هنر پاپ

این مقاله بر آن است تا مسئله «بازنمایی» را در «هنر پاپ» مورد بررسی قرار دهد. منظور از اصطلاح «بازنمایی» فرایندی است که طیِ آن مخاطب، با  قرار گرفتن در برابر اثر، واقعیتی بیرونی را از دلِ عناصرِ تصویریِ اثر شناسایی م یکند؛ واقعیتی که یا، به ،«بازنمایی» راستی، در خارج سندّیت دارد و یا چیزی شبیه به آن برایِ ذهنش آشنا است. بدین منظور، با بیانِ مقدم های از جایگاه در سیرِ تاریخیِ هنرها، از هنرِ غارها تا هنرِ نی...

متن کامل

حقیقت و هنر: گادامر و تجربه اثر هنری

پرسش حقیقت در هنر ازجمله موضوعات بحث‌برانگیزی است که از دیرباز در تاریخ زیبایی‌شناسی مطرح بوده و به شکلی ضمنی پرسش‌هایی دیگر را مفروض قرار می‌دهد؛ یعنی ماهیت حقیقت و فهم آدمی را. گادامر ازجمله فلاسفه معاصری است که توجهی خاص به این موضوع کرده و در مسیر فلسفی خود به‌نقد زیبایی‌شناسی کانت می‌پردازد. او آگاهی زیباشناختی را انتزاعی می‌داند که اثر هنری را از بستر خود یعنی تاریخ و تجربه آدمی جدا می‌کن...

متن کامل

پژوهشی دربارۀ مسئله «بازنمایی» در هنر پاپ

این مقاله بر آن است تا مسئله «بازنمایی» را در «هنر پاپ» مورد بررسی قرار دهد. منظور از اصطلاح «بازنمایی» فرایندی است که طیِ آن مخاطب، با  قرار گرفتن در برابر اثر، واقعیتی بیرونی را از دلِ عناصرِ تصویریِ اثر شناسایی م یکند؛ واقعیتی که یا، به ،«بازنمایی» راستی، در خارج سندّیت دارد و یا چیزی شبیه به آن برایِ ذهنش آشنا است. بدین منظور، با بیانِ مقدم های از جایگاه در سیرِ تاریخیِ هنرها، از هنرِ غارها تا هنرِ نی...

متن کامل

نقاشان زن و بازنمایی جنسیت در هنر ایران مدرن

مواجهه ایران با غرب در سده‌های اخیر هم‌راستا با متحول‌ساختن کلیه وجوه زیست فردی و اجتماعی ایرانیان موجب شکل‌گیری ایده‌ برابری اجتماعی و بطور خاص برابری زن و مرد و به‌راه‌افتادن جریانات زنان شد. این جریانات که با فعالیت زنان در چارچوب تشکل‌ها و نشریات و با رویدادهای مشخص تاریخی نظیر واقعه کشف حجاب به عرصه عمومی راه پیدا کرد، بازتابی عینی در هنر رسمی ایران دردوره‌های مشروطه و پهلوی نداشت. این مقا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023